Relacja 2021 - CDO Forum: All About Data
Agenda konferencji CDO Forum 2021
KONFERENCJA – 22 WRZEŚNIA
8.30 – 9.00
Poznajmy się - sesja networkingowa
Uczestnicy przybywający w Internecie na konferencję zostaną podzieleni na kilkuosobowe grupy (losowo), po to, by w bezpośredniej rozmowie za pomocą nowoczesnych systemów wideokonferencyjnych, mogli chwilę porozmawiać i dowiedzieć się: (1) skąd przybyli, (2) co ich zachęciło do udziału w cdo Forum – czego chcieliby się dowiedzieć i czego na konferencji szukają, a wreszcie (3) czym sami mogliby podzielić się z innymi.
Przy okazji wcześniejsze pojawienie się uczestników pozwoli im sprawdzić funkcjonowanie sprzętu i oprogramowania po stronie użytkownika, poznać interfejs konferencji, zrozumieć „jak to wszystko działa”.
9.00 – 9.10
Otwarcie konferencji i powitanie uczestników
Evention
SESJA PLENARNA
9.10 – 9.30
Data Mesh – Opportunity and Challenges for Enterprise Data Management*
Snowflake
9.30 – 10.00
CDO successes through governed collaboration – working with business functions and IT *
Looking at Masterdata Management, Process Management and Data Governance - I will share a number of concrete cases and lessons learnded from my past few years as a data leader.
Boehringer Ingelheim
10.00 – 10.05
Przerwa
10.05 – 10.25
Jak budować programy Data Governance tak, aby to biznes był najważniejszy / A Business-first Approach to Building Data Governance Programs *
Traditional data governance initiatives fail by focusing too heavily on policies, compliance, and enforcement, which quickly lose business interest and support. This leaves CDOs and governance leaders having to continually make the case for data governance to secure business adoption. We will share the a lean, business-first data governance approach that connects key initiatives to governance capabilities and quickly delivers business value for the long-term.
Precisely
10.25-10.45
Jak demokratyzujemy dane w przedsiębiorstwach i organizacjach publicznych
ING Tech Poland
10.45 – 10.50
Przerwa
SESJE RÓWNOLEGŁE
STUDIA PRZYPADKÓW I
AI A DANE I DATA GOVERNANCE
10.50 – 11.15
Studium przypadku: Droga do zapanowania nad dużą ilością danych biznesowych czyli kilka słów o NEUCA i CDO.tools
NEUCA
AI do usług czyli w jaki sposób Sztuczna Inteligencja i Machine Learning mogą pomóc w zarządzaniu danymi?
BI Insight
BI Insight
11.20 – 11.40
Zjednoczone siły danych OLX, czyli "Operacja Segmentacja B2C"
Grupa OLX
Data for AI and Machine Learning - Data Strategy: Governance, Preparation, and Ethical Use of Data for AI/ML*
- Data preparation: standard practices for data standardization and transformation to support analysis and enable feature extraction.
- Data quality: practices for ensuring conformance to defined data quality expectations.
- Data protection: methods and techniques for defining and compliance with policies preventing unauthorized data use.
- Ethical controls: oversight ensuring against inherent data biases to reduce exploitative use, prevent negative stereotyping, and increase inclusion and equity of analytical algorithms.
Knowledge Integrity Incorporated
DATA GOVERNANCE I STRATEGIA DANYCH
DATA ANALYTICS I
11.45 – 12.05
Samodzielne zarządzanie metadanymi: bezproblemowa integracja jakości i zarządzania danymi
W trakcie wystąpienia:
- Bezproblemowe tworzenie i utrzymywanie środowiska bazy danych (połącz źródła danych, a sztuczna inteligencja i automatyczne algorytmy zajmą się resztą),
- automatyzacja egzekwowania zasad, stosowanie reguł biznesowych i klasyfikację danych oraz
- udostępnianie danych tym, którzy ich potrzebują i kiedy tego potrzebują, dzięki automatycznie egzekwowanym zasadom bezpieczeństwa i prywatności.
Adastra Digital
Od chaosu do danych czyli budowa Feature Store w środowisku Azure Databricks
Elitmind
Elitmind
12.10 – 12.30
Prawidłowa saturacja danymi w dobie Digital
TVN Warner Bros Discovery
Wizualizacja danych w kontekście podejmowania decyzji biznesowych
IBCS Institute and founder of Controlling Partner in Poland
SESJA PLENARNA
12.30 – 12.50
Umiemy skalować platformy danych. Czy umiesz to samo zrobić ze swoją Organizacją? / Scaling Data Platforms is solved. How to scale your Organisation to match?*
Cloudera
PIERWSZA SESJA DYSKUSJI ROUNDTABLES
12.50 – 13.35
Równoległe dyskusje roundtables to element konferencji angażujący wszystkich uczestników. Ta sesja ma kilka celów. Po pierwsze, bezpośrednią wymianę opinii i doświadczeń w ramach konkretnego zagadnienia, interesującego daną grupę uczestników. Po drugie – możliwość spotkania i rozmowy z prowadzącym dane roundtable – wybraliśmy bowiem do ich prowadzenia osoby o dużej wiedzy i doświadczeniu. Sesja roundtables to bardzo szerokie spektrum tematów i bogate grono wybitnych osobowości ze świata cybersecurity w roli prowadzących – tak, aby każdy uczestnik konferencji mógł znaleźć interesującą go najbardziej dyskusję i poznać w ten sposób innych uczestników zainteresowanych tą samą tematyką.
Planujemy 2 rundy dyskusji roundtables po 40 minut. W ramach jednej sesji 6-8 tematów.
Wśród dyskusji pojawią się tematy:
1. Data Mesh - możliwości i wyzwania zarządzania danymi w przedsiębiorstwie
Czy słyszeliście o koncepcji Data Mesh? [wprowadzenie o dyskusji, wyjaśnienie pojęcia data mesh, skad się wzięło, czym to polega, itp.] Jakie płyną korzyści z wykorzystania z Data Mesh? Czy to nam może pomóc, czy tylko skomplikować sprawę? Czy uważacie, że w Waszych (ewentualnie w jakich innych) wykorzystanie metodologii/frameworku Data Mesh ma sens?
Snowflake
2. Jak wycenić wartość danych w organizacji
Sposób wykorzystania danych w modelach predykcyjnych jest miernikiem jakości tych modeli i samych danych. Innymi słowy im lepsza jakość danych tym lepsza segmentacja klientów, a co za tym idzie - proces biznesowy przynosi lepsze wyniki finansowe. Alternatywnie poddamy dyskusji sposoby wyceny wartości danych stosowane przez firmy konsultingowe. Liczymy na aktywny udział z Państwa strony i podzielenie się doświadczeniami w ocenie wartości danych.
SGH
3. Co to znaczy, że demokratyzujemy dane?
Splunk
4. Zarządzanie warstwą danych w środowisku multi-cloud
Dywersyfikacja platform technologicznych - jak skutecznie łączyć różnych dostawców chmury publicznej? Jakim wyzwaniom musimy sprostać zarządzając warstwą danych w środowisku hybrydowym? Czy systemy multi-cloud pozwalają na lepsze wykorzystanie danych?
3Soft
13.35 – 13.45
Przerwa
SESJE RÓWNOLEGŁE
INSPIRACJE
DATA ANALYTICS II
13.45 – 14.05
Rozmowa na żywo
Rola CDO w organizacji i narzędzia wspierających realizację strategicznych celów.
Na te i inne pytania z Wojciechem Małkiem oraz Maciejem Nawrockim rozmawia Przemysław Gamdzyk
AB Initio
Bank Pekao
Evention
Data lakehouse - łączenie data lakes z hurtownią danych w praktyce
Ringier Axel Springer Polska
14.10 – 14.30
Od Agile i DevOps do DataOps
ING Tech Poland
Demokratyzacja danych – czy to oznacza koniec analityków?
Philip Morris International
STUDIA PRZYPADKÓW II
KONTEKSTY
14.35 – 14.55
Transformacja Link4 w Data Driven Company
Link4
Etyka danych czyli dane jako przedmiot szczególnej troski
Fundacja AI TECH LAW
SESJA PLENARNA
15.00 – 15.20
Turbo RODO czyli różnorodność zgód – zarządzanie z perspektywy prawa i praktyki
Domański Zakrzewski Palinka
DRUGA SESJA DYSKUSJI ROUNDTABLES
15.20 – 16.05
Kolejna część dyskusji roundtables, w której będziemy mieli szansę poruszyć różne tematy w mniejszym gronie.
1. Kompetencje zawodowe profesjonalistów od danych - oczekiwania pracodawców a rzeczywistość
Akademia Leona Koźmińskiego
2. Istotność danych dla organizacji
W jaki sposób mierzyć istotność danych dla organizacji? Jak ją wyceniać? Jak dopasowywać poziom Data Governance do klasy istotności? W jakiś sposób łączyć istotność z aspektami bezpieczeństwa danych: poufnością, integralnością i dostępnością?
Santander Bank Polska
3. Przemiana kulturowa analityki - z ogromnych Exceli na pełne środowisko BI
Czy jest jeden najlepszy sposób na zmianę podejścia analityków? Czy odejście od analiz w Excelu jest konieczne? Jak duże ryzyko niesie ze sobą przechowywanie decyzyjnych danych poza single-source-of-truth? Czy takie zmiany kultury pracy muszą być narzucane i sterowane odgórnie? Czy powinno się wyraźnie oddzielać specjalistów od analizy danych od specjalistów biznesowych?
Veolia Energy Contracting Poland
4. Porozmawiajmy o MLOps-ach czyli jak z danych i rozwiązań Data Science (ML/AI) zrobić produkty i usługi.
GE Healthcare
5. Jak wdrażamy i rozwijamy Data Quality w organizacji?
Jakie przyjmujemy modele i jakie napotykamy przeszkody? Który element jest najtrudniejszy do wprowadzenia i jak przekonać organizacje do dalszego rozwoju Data Quality?
Getin Noble Bank
16.05 – 16.10
Przerwa
16.10 – 16.40
Panel: Dokąd zmierzamy
W gronie panelistów:
NEUCA
Członek Komisji Rewizyjnej DAMA Poland Chapter
Hapag-Lloyd AG
Dynatrace
Prowadzenie panelu:
Evention
16.40 – 16.45
Podsumowanie i zakończenie konferencji
Członek Komisji Rewizyjnej DAMA Poland Chapter
Evention
SPOTKANIE WIECZORNE – 22 WRZEŚNIA
Zapraszamy na spotkanie networkingowe z udziałem Rady Programowej i Prelegentów. Spotkamy się na żywo klimatycznej restauracji Mokolove w Warszawie, aby wspólnie spędzić czas na żywo, porozmawiać po tak długiej przerwie bez możliwości bezpośrednich kontaktów, a z częścią z Państwa zapewne poznać.
Mokolove - miejsce, w którym króluje dobra kuchnia, wyborne wina, industrialne wnętrze i szczera atmosfera.
Dowiedz się więcej TUTAJ.
WARSZTATY – 23 września
9:00 - 11:00
WARSZTAT I: Supermoce baz grafowych Super powers of the graph databases
Do the graph databases stand as a panaceum for data and relations storage? What are their actual powers and how to use these powers optimally?
Main features of the graph databases on the example from market leader - Neo4J.
AZ Frame
11:30 - 13:30
WARSZTAT II: Pulpity managerskie – jak tworzyć, aby rzeczywiście były przydatne?
Milarex
WARSZTAT III: Tworzenie modeli analitycznych z uwzględnieniem anonimizacji danych
Ringier Axel Springer Polska
14:00 - 16:00
WARSZTAT IV: Information Risk Management for Data Professionals*
Knowledge Integrity Incorporated
WARSZTAT V: Jak sprawić, by dane miały właściwą rolę i rangę w organizacji? Sztuka współpracy / kooperacji pomiędzy działami w firmie oraz kwestie odpowiedzialności za aspekty zw. z danymi.
Grupa PZU
*Prezentacja w języku angielskim. Organizatorzy nie przewidują tłumaczenia.
Goście Specjalni CDO Forum 2021
Martin Treder
Boehringer Ingelheim
Rada Programowa CDO Forum 2021
Prelegenci konferencji CDO Forum 2021
dr Karol Przanowski
SGH
Martin Treder
Boehringer Ingelheim
Prelegenci spotkań społeczności CDO Forum Club
Kamil Cerazy
Manager, Market Risk, Financial Services Consulting, PwC Polska
Dorota Sokołowska
Polkomtel
Piotr Zawadzki
Grupa robocza ds. sztucznej inteligencji (GRAI) przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
ORGANIZATOR
DAMA Poland
Stowarzyszenie DAMA Poland to organizacja zrzeszająca profesjonalistów zajmujących się danymi.
Działamy w ramach organizacji DAMA International – The Global Data Management Community – międzynarodowej organizacji posiadającej swoje autoryzowane przedstawicielstwa w wielu krajach na świecie. Skupiamy osoby, które chcą działać na rzecz promowania wiedzy, wymiany doświadczeń, jak również promowania wysokich profesjonalnych standardów w obszarach związanych z wykorzystywaniem, przetwarzaniem i ochronią danych oraz informacji.
Evention
Evention to firma z 11-letnią historią, znana z tworzenia programów wymiany wiedzy i rozwoju społeczności (poprzez organizację regularnych spotkań i konferencji) dla dyrektorów, menedżerów i ekspertów odpowiedzialnych za obszar technologii, bezpieczeństwa i cyfryzacji. Firma Evention realizuje od lat uznane na rynku konferencje branżowe, cykliczne spotkania dedykowane dla managerów oraz publikacje specjalne (raporty, projekty badawcze). Robimy w Evention rzeczy wyjątkowe i niepowtarzalne – a w swoim obszarze rynku jesteśmy liderem. Potwierdzeniem tego są zdobyte wyróżnienia i nagrody: Gazeli Biznesu 2023 (przyznawany przez Puls Biznesu) oraz Diamenty Forbesa 2023. To prestiżowe rankingi pokazujące najbardziej dynamicznie rozwijające się firmy MŚP, gotowe sprostać współczesnym wyzwaniom rynku. Więcej o nas na stronie: www.evention.pl.
WSPÓŁORGANIZATOR
DAMA Poland
Stowarzyszenie DAMA Poland to organizacja zrzeszająca profesjonalistów zajmujących się danymi.
Działamy w ramach organizacji DAMA International – The Global Data Management Community – międzynarodowej organizacji posiadającej swoje autoryzowane przedstawicielstwa w wielu krajach na świecie. Skupiamy osoby, które chcą działać na rzecz promowania wiedzy, wymiany doświadczeń, jak również promowania wysokich profesjonalnych standardów w obszarach związanych z wykorzystywaniem, przetwarzaniem i ochronią danych oraz informacji.
PARTNER GENERALNY
Snowflake
Snowflake enables every organization to mobilize their data with Snowflake’s Data Cloud. Customers use the Data Cloud to unite siloed data, discover and securely share data, power data applications, and execute diverse AI/ML and analytic workloads. Wherever data or users live, Snowflake delivers a single data experience that spans multiple clouds and geographies. Thousands of customers across many industries, including 639 of the 2023 Forbes Global 2000 (G2K) as of July 31, 2023, use Snowflake Data Cloud to power their businesses. Learn more at snowflake.com
PARTNERZY STRATEGICZNI
AZ Frame
AZ Frame specjalizuje się w danych – dbamy o to, aby dane naszych Klientów nabierały lub utrzymywały wartość. Dzięki partnerstwom, profesjonalnym zespołom i nowoczesnym technologiom tworzymy i wdrażamy procesy Data Governance.
Pomagamy w nowoczesnym zarządzaniu danymi. Dane cyfrowe przyrastają w wysokim tempie, ale dzięki narzędziom, którymi dysponują nasi Partnerzy, ułatwimy ich analizę i wykorzystanie dla celów biznesowych. Nasze rozwiązania umożliwiają ekstrakcję, normalizację i standaryzację danych, w efekcie dając dostęp do zaufanych informacji przekazywanych z różnych źródeł w wielu formatach.
AZ Frame, jako Diamentowy Partner światowego lidera w zakresie narzędzi typu Data Governance i Data Management firmy Precisely (lider Gartner Magic Quadrant), wspiera klientów:
• w opracowaniu strategii zarządzania danymi w organizacji, która maksymalizuje wartość biznesową danych,
• we wdrażaniu procesów (posługując się m.in. narzędziami IT),
• w przeprowadzaniu zmian organizacyjnych w firmie pod kątem innowacyjnego zarządzania danymi,
• w zmianie postrzegania danych w całej organizacji.
Precisely
Precisely is a new company with a remarkable heritageWe were formed when Syncsort and Pitney Bowes Software & Data combined, bringing together decades of experience and expertise in handling, processing and transforming data. Syncsort specialized in optimizing, integrating and advancing data, enabling customers to extract value from their information wherever and whenever they needed it. Pitney Bowes Software & Data brought unmatched proficiency in customer information management, location intelligence, data enrichment and customer engagement solutions. Precisely brings together the best of these businesses to create an end-to-end, mature product portfolio with a singular focus on data integrity – all so we can help our customers move forward with confidence. Today, we have 12,000 enterprise customers, including 90 of the Fortune 100, in 100 countries worldwide.
Splunk
Splunk Inc. turns data into doing with the Data-to-Everything Platform. Splunk technology is designed to investigate, monitor, analyze and act on data at any scale. Our powerful platform and unique approach to data have empowered companies to improve service levels, reduce operations costs, mitigate risk, enhance DevOps collaboration and create new product and service offerings.GŁÓWNI PARTNERZY MERYTORYCZNI
3Soft PL
3Soft od ponad 18 lat wspiera największe przedsiębiorstwa w uzyskaniu i utrzymaniu przewagi konkurencyjnej poprzez wykorzystanie dedykowanych systemów informatycznych. Oferujemy rozwiązania z zakresu Artificial Intelligence, Data Management oraz Business Automation. Projektujemy i uruchamiamy platformy informatyczne pozwalające gromadzić, przetwarzać i analizować duże zbiory danych. Specjalizujemy się w dostarczaniu rozwiązań dla klientów z branży finansowej i retail. Dzięki wiedzy, doświadczeniu i pasji ponad 95-osobowego zespołu realizujemy zaawansowane technologicznie i biznesowo projekty, wydobywając z dużych zbiorów danych wartość biznesową. Nasz sukces opieramy na wsłuchiwaniu się w potrzeby klientów, podążaniu za mega trendami, ciągłym rozwoju i wykorzystaniu nowych technologii. Pozwala nam to utrzymać pozycję lidera w branży. Jesteśmy producentem OCCUBEE – platformy do prognozowania sprzedaży w branży retail opartej na Sztucznej Inteligencji.Cloudera
At Cloudera, we believe data can make what is impossible today possible tomorrow. We empower people to transform data anywhere into trusted enterprise AI so they can reduce costs and risks, increase productivity, and accelerate business performance. Our open data lakehouse enables secure data management and portable cloud-native data analytics, helping organizations manage and analyze data of all types on any cloud, public or private. With as much data under management as the hyperscalers, we’re the preferred data partner for the top companies in almost every industry. Cloudera has guided the world on the value and future of data and continues to lead a vibrant ecosystem powered by the relentless innovation of the open-source community. Learn more at Cloudera.com.
PARTNERZY MERYTORYCZNI
Ab Initio
Ab Initio Software is the top supplier of enterprise data and metadata management software. Numerous leading global corporations use the Ab Initio software for the development of enterprise mission-critical applications with unmatched performance and full scalability. The apps encompass the full spectrum of data processing tasks – from the real-time operating systems to batch processing analytical systems, from data warehouses to transactional systems. Core to Ab Initio is a simple idea that everything should be graphical. Applications should be graphical. Rules should be graphical. Orchestration, metadata, data management, and so on – no matter how big or complex, all should be graphical. With this in mind, we think that our experience supporting the mass scale and data volume, combined with our proven Hadoop capabilities, forms the basis of your needs today and in the future.BI Insight
BI Insight działa na rynku od 15 lat. Wspieramy klientów w rozwoju i w realizacji celów biznesowych przez efektywne wykorzystanie systemów klasy Business Intelligence, rozwiązań w zakresie Data Governance, a także wykrywania i przeciwdziałania nadużyciom. Naszą misją jest dostarczanie klientom innowacyjnych rozwiązań mających pozytywny wpływ na ich biznes. Projektujemy i wdrażamy autorskie systemy do integracji danych, zarządzania ich jakością, prognozowania i raportowania, a także zarządzania bazami danych. Posiadamy szerokie doświadczenie w zarządzaniu danymi nieustrukturyzowanymi, przetwarzaniu języka naturalnego (NLP) i zarządzaniu treścią cyfrową. Jesteśmy twórcą, nagrodzonego w konkursie GOVTECH 2019 systemu DoRIS, wspomagającego proces pozyskiwania informacji z danych nieustrukturyzowanych. W naszych produktach wykorzystujemy najnowsze technologie oparte o sztuczną inteligencję (AI) oraz uczenie maszynowe. Wiedza i doświadczenie praktyczne naszych ekspertów, zdobyte w trakcie realizacji projektów, zapewniają realną wartość i szybki zwrot z inwestycji - to dla nas nadrzędny cel w relacjach z naszymi klientami.Elitmind
Elitmind zajmuje się konsultingiem oraz tworzeniem i kompleksową implementacją innowacyjnych rozwiązań z zakresu Business Intelligence oraz zaawansowanej analityki danych. Wierzymy w moc informacji, potencjał sztucznej inteligencji i skuteczne wykorzystanie mechanizmów machine learing. Wieloletnie doświadczenie nauczyło nas, że inteligentne wykorzystanie danych zmienia organizacje, zapewniając im przewagę nad konkurencją. Najnowsze technologie z zakresu analityki danych służą nam do rozwiązywania problemów naszych Klientów. Mamy bogate doświadczenie w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań dla retail, finansów i kontrolingu, dzięki czemu rozumiemy wyzwania, z jakimi mierzę się te branże. Znamy (i stosujemy) standardy IBCS dotyczące wyglądu raportów, prezentacji i dashboardów. Nasze doświadczenie i kompetencje potwierdzają liczne złote partnerstwa z Microsoftem i uzyskany w tym roku status Microsoft Advanced Specialization in AzureValueTank
ValueTank jest firmą specjalizującą się w obszarachzarządzania informacją (Data Governance) oraz zarządzania projektami (Project Portfolio Management).
Naszą ofertę, obejmującą usługi doradcze, nowoczesne narzędzia i szkolenia, kierujemy do przedsiębiorstw komercyjnych i sektora publicznego.
W zakresie zarządzania informacją pomogliśmy już m.in. firmom takim, jak mBank, Bank Credit-Agricole Polska, Grupa AXA Polska, TVN S.A., Bank BGŻ BNP Paribas, Mercedes-Benz Polska, Urząd M. St. Warszawa, ORANGE Polska, Stallergenes Greer France, BGK Bank Gospodarstwa Krajowego.
Jesteśmy Partnerem Collibra, globalnego lidera systemów klasy Metadata Management. Oferujemy w tym zakresie również własne rozwiązanie CDO.tools.
PARTNERZY WARSZTATÓW
AZ Frame
AZ Frame specjalizuje się w danych – dbamy o to, aby dane naszych Klientów nabierały lub utrzymywały wartość. Dzięki partnerstwom, profesjonalnym zespołom i nowoczesnym technologiom tworzymy i wdrażamy procesy Data Governance.
Pomagamy w nowoczesnym zarządzaniu danymi. Dane cyfrowe przyrastają w wysokim tempie, ale dzięki narzędziom, którymi dysponują nasi Partnerzy, ułatwimy ich analizę i wykorzystanie dla celów biznesowych. Nasze rozwiązania umożliwiają ekstrakcję, normalizację i standaryzację danych, w efekcie dając dostęp do zaufanych informacji przekazywanych z różnych źródeł w wielu formatach.
AZ Frame, jako Diamentowy Partner światowego lidera w zakresie narzędzi typu Data Governance i Data Management firmy Precisely (lider Gartner Magic Quadrant), wspiera klientów:
• w opracowaniu strategii zarządzania danymi w organizacji, która maksymalizuje wartość biznesową danych,
• we wdrażaniu procesów (posługując się m.in. narzędziami IT),
• w przeprowadzaniu zmian organizacyjnych w firmie pod kątem innowacyjnego zarządzania danymi,
• w zmianie postrzegania danych w całej organizacji.
Precisely
Precisely is a new company with a remarkable heritageWe were formed when Syncsort and Pitney Bowes Software & Data combined, bringing together decades of experience and expertise in handling, processing and transforming data. Syncsort specialized in optimizing, integrating and advancing data, enabling customers to extract value from their information wherever and whenever they needed it. Pitney Bowes Software & Data brought unmatched proficiency in customer information management, location intelligence, data enrichment and customer engagement solutions. Precisely brings together the best of these businesses to create an end-to-end, mature product portfolio with a singular focus on data integrity – all so we can help our customers move forward with confidence. Today, we have 12,000 enterprise customers, including 90 of the Fortune 100, in 100 countries worldwide.
PATRONAT
Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy
Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy to interdyscyplinarny instytut naukowy i lider w przetwarzaniu informacji o polskiej nauce. Głównym zadaniem instytutu jest ułatwianie szybkiego dostępu do aktualnej oraz kompleksowej informacji o polskiej nauce – to tu gromadzone są, analizowane i tworzone informacje o sektorze badań i rozwoju, o polskich naukowcach, projektach naukowych i aparaturze badawczej. Raporty tworzone na podstawie tych danych mają wpływ na kształtowanie polskiej polityki naukowej. Pracownicy OPI PIB tworzą inteligentne systemy informatyczne dla sektora publicznego oraz o zastosowaniu komercyjnym, prowadzą liczne prace badawcze, analizują działalność polskiego sektora badań i rozwoju oraz szerzej – świata nauki, a także badają, w jaki sposób nowe media kształtują społeczeństwo i wpływają na biznes i jak rozwija się sztuczna inteligencja. OPI PIB jest jednostką nadzorowaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.PATRONI MEDIALNI
Controlling i Rachunkowość Zarządcza
Miesięcznik „Controlling i Rachunkowość Zarządcza” to praktyczna wiedza, porady i opinie najwybitniejszych ekspertów w kraju, wzorcowe rozwiązania do zastosowania w praktyce. To czasopismo podejmujące w sposób kompleksowy i uporządkowany problematykę controllingu, rachunkowości zarządczej, budżetowania, w tym: system controllingu i budżetowania, procedury controllingowe, rozwiązania informatyczne wspierające controlling, ale też kwestie podatkowe, prawne, księgowe oraz międzynarodowe standardy rachunkowości. Informacji zarządczej w przedsiębiorstwie Organizacji systemu informacji zarządczej w jednostce Celach informacji zarządczej ITIL – Information Technology Infrastructure Library jako kodeksie postępowania w firmach branży IT Funkcjach czyli jak zmodyfikować pozyskiwane dane przy użyciu języka SQL Controlling i Rachunkowość Zarządcza gwarantuje właściwe ulokowanie zasobów przedsiębiorstwa oraz stanowi doskonałe źródło wiedzy o tym, jak inni praktycy rozwiązują swoje bieżące problemy.Finanse i Controlling
Praktyczne czasopismo zawierające wyłącznie sprawdzone rozwiązania, stanowiące realne wsparcie w codziennej pracy każdego szefa firmy, controllera, dyrektora finansowego, analityka i księgowego. Wiodące zagadnienia poruszane na łamach magazynu to: zarządzanie, strategia, finansowanie, inwestycje, nowe technologie oraz prawne aspekty prowadzenia działalności.PARTNERZY CYKLU SPOTKAŃ W RAMACH CDO FORUM CLUB
BI Insight
BI Insight działa na rynku od 15 lat. Wspieramy klientów w rozwoju i w realizacji celów biznesowych przez efektywne wykorzystanie systemów klasy Business Intelligence, rozwiązań w zakresie Data Governance, a także wykrywania i przeciwdziałania nadużyciom. Naszą misją jest dostarczanie klientom innowacyjnych rozwiązań mających pozytywny wpływ na ich biznes. Projektujemy i wdrażamy autorskie systemy do integracji danych, zarządzania ich jakością, prognozowania i raportowania, a także zarządzania bazami danych. Posiadamy szerokie doświadczenie w zarządzaniu danymi nieustrukturyzowanymi, przetwarzaniu języka naturalnego (NLP) i zarządzaniu treścią cyfrową. Jesteśmy twórcą, nagrodzonego w konkursie GOVTECH 2019 systemu DoRIS, wspomagającego proces pozyskiwania informacji z danych nieustrukturyzowanych. W naszych produktach wykorzystujemy najnowsze technologie oparte o sztuczną inteligencję (AI) oraz uczenie maszynowe. Wiedza i doświadczenie praktyczne naszych ekspertów, zdobyte w trakcie realizacji projektów, zapewniają realną wartość i szybki zwrot z inwestycji - to dla nas nadrzędny cel w relacjach z naszymi klientami.Snowflake
Snowflake enables every organization to mobilize their data with Snowflake’s Data Cloud. Customers use the Data Cloud to unite siloed data, discover and securely share data, power data applications, and execute diverse AI/ML and analytic workloads. Wherever data or users live, Snowflake delivers a single data experience that spans multiple clouds and geographies. Thousands of customers across many industries, including 639 of the 2023 Forbes Global 2000 (G2K) as of July 31, 2023, use Snowflake Data Cloud to power their businesses. Learn more at snowflake.com
WARSZTATY - 23 września
9:00 - 11:00
WARSZTAT I: Supermoce baz grafowych / Super powers of the graph databases
Opis:
Czy bazy grafowe to panaceum na problemy z przechowywaniem relacji? Jakie są moce baz grafowych i gdzie te moce najlepiej wykorzystać? Cechy baz grafowych na przykładzie lidera rynku - Neo4j.
Wymagania: Aby w pełni skorzystać z warsztatów, niezbędne jest zainstalowanie lokalnie środowiska Neo4j. Niezbędne materiały zostaną przesłane zapisanym uczestnikom.
- Czym jest kontekst danych (relacje danych)? Teoria grafów.
- Metody gromadzenia i analiz informacji kontekstowych.
- Dlaczego bazy relacyjne w mniejszym stopniu wspierają nas w przechowywaniu relacji i ich analiz.
- Bazy grafowe - idea i architektura oraz główne właściwości, ćwiczenia praktyczne na przygotowanym środowisku.
- Budowanie aplikacji przy użyciu baz grafowych i wybranych funkcji tych baz.
- Porównanie baz relacyjnych i baz grafowych na przykładach.
- Podsumowanie/Dyskusja.
Description:
Do the graph databases stand as a panaceum for data and relations storage? What are their actual powers and how to use these powers optimally? Main features of the graph databases on the example from market leader - Neo4J.
Requirements: To take full advantage of the workshops, it is necessary to install the Neo4j environment locally. Necessary materials will be sent to enrolled participants.
Detailed agenda:
- What is the data context (relations between data)? Graph theory..
- Methods of storing and analysing the context information.
- Why relational databases are less effective and less useful in storing and analysing the relations?
- Graph databases - idea and architecture and key properties; practical exercises on a ready made environment.
- Building the applications by means of the graph databases and their selected functionalities.
- Comparison of the relational and graph databases on chosen examples.
- Summing up, discussion, Q&A
AZ Frame
11:30 - 13:30
WARSZTAT II: Pulpity managerskie – jak tworzyć, aby rzeczywiście były przydatne?
Opis:
Warsztaty mają na celu przedstawienie dashboardów jako użytecznego i efektywnego narzędzia które pozwala szybko i sprawnie dostarczyć najważniejszych informacji. Pomimo tego że każda dziedzina ma swoją własną charakterystykę to w każdej występują informacje które są miarą tego jak firma działa. Poruszymy problem tego jak można sprawnie to śledzić. Przedstawione dashboardy pochodzą z zastosowań praktycznych, omówione zostaną ich założenia oraz realizacja. Omówione zostaną dobre praktyki tworzenia raportów. Częścią warsztatów będzie dyskusja na temat tego jaka jest przyszłość dashboardów.
Korzyści dla użytkownika:
1. Uporządkujesz swoją wiedzą na temat dashboardów, raportów i wizualizacji
2. Zobaczysz dashboardy używane w codziennej pracy
3. Zapoznasz się z korzyściami płynącymi z używania dashboardów a także poznasz ich ograniczenia
4. Weźmiesz udział w dyskusji na temat przyszłości dashboardów
Wymagania techniczne: brak
Uczestnicy: Warsztaty skierowane są do wszystkich osób zajmujących się danymi. Od osób tworzących raporty po osoby odczytujące dane. Szczególnie wartościowe będą dla osób zarządzających przedsiębiorstwami, dla osób pełniących rolę Chief Data Officer oraz wszystkich których zadaniem jest sprawne wyciąganie wniosków oraz szukanie zależności pomiędzy danymi. Warsztaty nie wymagają żadnej specjalistycznej wiedzy technicznej i prowadzone będą w języku polskim.
Ramowa agenda:
- Rozpoczęcie warsztatów / Wprowadzenie przez organizatora
- Czym jest dashboard i dlaczego jest o nich tak głośno
- Use Case: przykład dashboardu służącego do analizy marży
- Przerwa na kawę
- Use Case: przykład dashboardu służącego do śledzenia produkcji
- Przykłady zastosowania dashboardów
- Dobre praktyki w tworzeniu dashboradów
- Dyskusja na temat: jaka jest przyszłość dashboardów i czy naprawdę umrą?
Milarex
11:30 - 13:30
WARSZTAT III: Tworzenie modeli analitycznych z uwzględnieniem anonimizacji danych
Ringier Axel Springer Polska
14:00 - 16:00
WARSZTAT IV: Information Risk Management for Data Professionals
Opis:
As organizations mature their ingestion, integration, persistence, and analysis of data, they are gaining an awareness of the risks of ungoverned data and unprotected information. Concerns about identifying, classifying, and then protecting sensitive data resources are driven by good business practices and customer satisfaction as well as regulatory compliance and guarding against a widening array of risks impacting information value, including threats originating from both outside and within the organization.
Understanding information risk is the prerequisite to managing those risks, and in this tutorial we explore data governance techniques to guard against negative impacts of information risks. We identify different classes of information risks (including impacts of poor data quality, effects of inadvertent unauthorized data access, and accidental exposure) and discuss approaches to information risk assessment, categorization, and management. In turn, we consider data governance practices and procedures for managing information risk and establishing controls and mitigation strategies.
Korzyści dla uczestnika:
Attendees will learn about Information risk assessment and management:
- Different types of information risk
- How regulations scope and define what is considered to be protected information
- How data assets are assessed and classified in terms of their levels of sensitivity
- Specifying and enforcing compliance with data policies
Agenda warsztatów:
- Introduction - what is “Information Risk,” where does it fit in overall IT risk management, and what are some categories of information risk associated with data access, usage, quality, and protection
- Data sensitivity – In this section we discuss how “private” data is just one classification of a more general set of categories of sensitivity requiring different levels of oversight and control.
- Information Risk Assessment, where we discuss approaches for scanning the organization’s data landscape, classifying data assets according to information risk categories, and documenting this knowledge in a data catalog.
- Information Policies and Data Controls, where we dissect the concept of an information policy and how it translates into data governance policies.
Knowledge Integrity Incorporated
14:00 - 16:00
WARSZTAT V: Jak sprawić, by dane miały właściwą rolę i rangę w organizacji? Sztuka współpracy / kooperacji pomiędzy działami w firmie oraz kwestie odpowiedzialności za aspekty zw. z danymi.
Opis:
Zapraszam do udziału w miniwarsztatach, gdzie wspólnie ze wszystkimi uczestnikami chciałbym porozmawiać o trudnej sztuce budowania dialogu i dobrego zrozumienia tematu danych w całej firmie. Można tutaj wskazać konkretne pomysły, regulacje i rozwiązania, które w tym pomagają, jak również zidentyfikować typowe przeszkody i źródła niezrozumienia. Podczas spotkania podzielimy się wzajemnie doświadczeniami jak skutecznie stosować te pierwsze oraz jak dostrzegać i unikać tych drugich, aby organizacja na każdym etapie procesów biznesowych działała świadomie jako sprawna instytucja oparta o ideologię „data driven”.
Cel:
Celem warsztatów jest przede wszystkim wymiana doświadczeń i wzajemna inspiracja. Podzielę się też swoimi własnymi wnioskami i doświadczeniami m.in. z wielu lat pracy jako dyrektor Biura Zarządzania Informacją Grupy PZU.
Korzyści dla uczestnika:
Liczę na to, ze dzięki udziałowi w moich warsztatach uczestnicy:
- będą umieli lepiej rozmawiać z biznesem o danych jako zasobie, który tworzy wartość w firmie oraz stanowi istotną przewagę konkurencyjną;
- będą efektywniej budowali porozumienie w ramach różnych działów odnośnie rozumienia danych, wspólnych definicji, możliwości i ograniczeń oraz odpowiedzialności;
- zainspirują się do lepszego pełnienia roli ambasadorów obszaru danych w całej organizacji.
Do udziału zapraszamy w szczególności tych, którzy uczestniczą w procesach tworzenia biznesowej wartości z danych i/lub odpowiadają za dane jako zasób w większych organizacjach.
Grupa PZU
Dane powinny być dla ludzi
Data mesh to nowe, ewolucyjne podejście do danych, w ramach którego eliminując silosy technologiczne, wprowadzamy silosy biznesowe, dzięki którym organizacjom łatwiej zapanować nad ogromnymi zbiorami danych. Dane stają się łatwiej dostępne dla wszystkich użytkowników, są zarazem bardziej bezpieczne i łatwiej je wykorzystywać do rozwoju biznesu - rozmowa z Tomaszem Mazurkiem, Sales Director for Eastern Europe w Snowflake.
Co to jest data mesh?
Tomasz Mazurek: To nowa nowe podejście do danych, kolejny krok na drodze trwającej od lat ewolucji. Żeby dobrze ją zrozumieć, cofnijmy się do czasu, w którym popularne były hurtownie danych. Stanowiły one odpowiedź na wyzwania związane z obsługa danych nieustrukturyzowanych. Oczywiście miały swoje ograniczenia. Jednym z nich była konieczność podziału danych na obszary, która pojawiała się kiedy firma rosła, a wraz z nią eksplodowały dane. Tak powstawały silosy, które nazywano data martami. Problemem była przede wszystkim niespójność w skali całej organizacji. Spotykali się menedżerowe, dyskutowali o marży i okazywało się, że dane na których opiera się jeden z nich, są różne od tych, na których opiera się drugi.
Dzięki chmurze obliczeniowej problem można było jakoś rozwiązać. Powstały bardziej skalowalne rozwiązanie, które mogły nie tylko udźwignąć większe ilości danych, ale także łączyć różne rodzaje danych – ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane. Powstała koncepcja data lakehouse, będącego w pewnym sensie jednym, wielkim workiem na dane. To likwidowało wprawdzie niespójność, w skali całej organizacji można było pracować na tych samych danych. Problemem stało się jednak zapanowanie nad danymi przez człowieka. System był w stanie obsłużyć wszystkie dane, ale nikt w organizacji nie był w stanie ogarnąć całości.
I w tym momencie pojawiło się data mesh, koncepcja, w której stawiamy na domeny danych a same dane stają się produktem.
Na czym to dokładnie polega? Czy to nie jest powrót do silosów?
Tomasz Mazurek: Mówimy o domenach, silosach biznesowych, to nie to samo, co silosy technologiczne. W data mesh wszystkie dane są spójne, połączone w technicznym sensie, ale podzielone – w sensie biznesowym. Tworzymy domeny, żeby jeden człowiek, grupa ludzi czy zespół byli w stanie nimi zarządzać, zarówno od strony technicznej, jak i biznesowej. Zatem ktoś musi z jednej strony zadbać o ETL, a ktoś inny dba o to, żeby dane zostały odpowiednio wykorzystane. W organizacji powstaje klarowny podział obowiązków, który pozwala zapanować nad ogromnym środowiskiem.
W tym miejscu warto zauważyć, że data mesh, to koncepcja, która adresuje wyzwania, z jakim zmagają się duże organizacje, niezależnie od branży, jednak w większości dotyczy to banków i ubezpieczycieli, firm farmaceutycznych, korporacji handlowych czy operatorów telekomunikacyjnych. W przypadku mniejszych firm, albo raczej firm, które mają węższy strumień danych, data mesh może stanowić przerost formy nad treścią.
Dlaczego koncepcja data mesh jest interesująca dla CDO?
Tomasz Mazurek: Przede wszystkim ze względu na domenocentryczność i dystrybucję odpowiedzialności za dane dostarczane do organizacji z różnych źródeł a zarazem jakość tych danych – każda domena to jeden spójny biznesowe obszar danych do zarządzania. Dane stają się produktem, który wykorzystujemy. Wybierając data mesh, CDO może mieć pewność, że każdy obszar danych w organizacji jest dobrze zaadresowany.
Jaką rolę odgrywa w tym wszystkim technologia?
Tomasz Mazurek: Technologia jest kluczowa. Pod spodem musi działać infrastruktura, która będzie w stanie wspierać nowe podejście. Przy tym nie uda się zbudować architektury data mesh przy użyciu kilkunastu różnych rozwiązań. Potrzebna jest spójność na poziomie governance. Technologia i governance to kluczowe parametry wejściowe. Bez tego nie będzie holistycznego zarządzania, a bez holistycznego zarządzania nie ma data mesh.
Co zatem trzeba zrobić, żeby zacząć myśleć o data mesh w organizacji?
Tomasz Mazurek: Kiedy mamy technologię i warstwę governance, pozostaje już tylko zarzadzanie ludźmi w ramach domenocentryczności i budowanie świadomości, że dane są produktem.
Czy w Polsce są organizacje, które zbudowały architekturę data mesh?
Tomasz Mazurek: Mamy za to sporo przedsiębiorstw, które wykorzystują fragmenty tej koncepcji. Istnieje także pewna grupa firm, która korzysta z data mesh zupełnie nieświadomie. Nie powinno to nikogo zaskoczyć, jeśli weźmiemy pod uwagę, że po pierwsze, to stosunkowo nowa koncepcja, a po drugie, nie mamy aż tak wielu naprawdę dużych organizacji.
Nie znam organizacji w Polsce, które od początku do końca zbudowałyby architekturę data mesh. Niemniej prawda jest taka, że duże organizacje na całym świecie nie realizują projektów typu greenfield, zatem nie mogą sobie pozwolić na coś takiego.
Data mesh wprowadzają organizacje, które chcą odejść od silosów technologicznych, albo są już w chmurze, ale nie radzą sobie za zarządzaniem całością i próbują rozczłonkować dane na domeny tematyczne.
Znam jednak pewien ciekawy przykład, w którym koncepcja data mesh budowana jest od zera. To firma z branży farmaceutycznej, która powstała w wyniku reorganizacji globalnej korporacji. Po podziale miała rok czasu na zbudowanie wszystkiego od nowa. Wykorzystuje ona elementy, które odziedziczyła po starej organizacji, jednak buduje wszystko na „zielonym polu” i wybrała właśnie koncepcję data mesh. To oczywiście nie jest częsty scenariusz, niemniej jeśli ktoś miałby taki komfort, że może zaczynać od zera, to warto zainteresować się data mesh. Dla większości pozostaje jednak ewolucja.
Co Snowflake oferuje, żeby ułatwić wdrożenie data mesh?
Tomasz Mazurek: Technologia Snowflake doskonale wpisuje się w koncepcję data mesh. Dostarczamy rozwiązanie, które umożliwia holistyczne podejście do danych w organizacji.
Po pierwsze znacznie ułatwia współdzielenia danych. Jednym z wyzwań data mesh jest właśnie to, w jaki sposób dane, które są tworzone jako produkty przez odrębne zespoły, mogą być dystrybuowane w wielu domenach - w sposób terminowy i przy utrzymaniu racjonalnych kosztów. Snowflake oferuje unikalną metodę współdzielenia danych, dzięki multi-klastrowej architekturze danych - to Snowflake Data Marketplace, na którym nasi partnerzy udostępniają kompletne data sety, które pozwalają dodatkowo wzbogacać dane. Przykładowo, kiedy firma handlowa ma dane o klientach, może wzbogacić je danymi pogodowymi czy geolokalizacyjnymi, dzięki czemu będzie w stanie wywnioskować o wiele więcej.
Po drugie Snowflake upraszcza i przyspiesza dostarczanie nowych rozwiązań. Udostępnianie danych odbywa się zazwyczaj za pośrednictwem API, FTP czy repozytoriów w chmurze - to zwykle złożony i kosztowny proces. Dzięki Snowflake można znacznie obniżyć koszty i skrócić tzw. time to market.
Kolejną ważną cechą Snowflake, która jest bardzo istotna dla architektury data mesh jest to, że Snowflake Cloud Data Platform jest agnostyczna względem dostawców chmury. Warto także zwrócić uwagę na jedną z warstw naszego rozwiązania - Snowgrid, które pozwala zachować ciągłość biznesową w skali globalnej, współdzielić dane bez ETL czy silosowości oraz zapewnia mechanizmy z zakresu governance.
Snowflake to zarazem w autonomiczna i samoobsługowa infrastruktura w postaci platformy. Dzięki temu możemy zapewnić realnie niski koszt posiadania i dużą a zarazem prostą skalowalność.
Nasze rozwiązanie oferujemy w chmurze, a co za tym idzie w modelu rozliczeniowym pay as you go. W Snowflake klient płaci tylko za dane. Nie trzeba, tak jak w przypadku rozwiązań tradycyjnych, inwestować milionów, żeby w ogóle zacząć działać.
Demokratyzacja danych przy niskim TCO
Jedna platforma, która umożliwia nieograniczone wykorzystanie danych w obszarze bezpieczeństwa, IT, DevOps, ale także w biznesie. Korzystają z niej 92 firmy z listy Fortune 100. Dzięki niej dane w prosty, ekonomiczny sposób stają się fundamentem dla odpowiedzi na dowolne pytanie, podstawą każdej istotnej decyzji i każdego działania. O Splunk rozmawiamy z Adamem Nowakiem, Country Lead w Splunk Polska.
Czym właściwie jest Splunk?
Adam Nowak: W największym skrócie Splunk to platforma Big Data, która pozwala gromadzić, monitorować i analizować dowolne dane cyfrowe. Dzięki temu zapewnia wgląd w kluczowe procesy biznesowe i pozwala podejmować z większą precyzją, lepsze, bardziej trafne strategiczne decyzje – zarówno w obszarze IT i biznesu.
Warto jeszcze raz podkreślić, że mówimy o dowolnych danych cyfrowych, co ma niebagatelne znaczenie w świecie, w którym mamy taką mnogość źródeł i rodzajów danych, i w którym to wszystko może zmieniać się z dnia na dzień.
Dlaczego ta platforma powinna znaleźć się w centrum zainteresowania CDO?
Adam Nowak: Przede wszystkim dlatego, że Splunk szybko i w prosty sposób całkowicie demokratyzuje dane. Dzięki tej platformie można raz na zawsze zapomnieć o silosach, które ograniczają dostęp do firmowych danych. Każdy dział, jednostka w organizacji ma swoje, wyspecjalizowane systemy informatyczne – tego nie zmienimy, to naturalne. Jednak dzięki Splunk, wszystkie dane w tych systemach będą mogły być dostępne dla wszystkich pozostałych jednostek biznesowych. Ludzie w skali całej organizacji będą mieli do nich dostęp. Będą mogli z nich korzystać nie tylko specjaliści z działów technologicznych, ale również ze wszystkich działów biznesowych. Platforma Splunk pozwala dzielić się danymi i demokratyzować dostęp do nich w skali całej organizacji, nie tylko w obrębie wertykalnych silosów.
Ponadto Splunk jest tak interesujący dla CDO, ponieważ adresuje wiele wektorów innowacji - sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe, chmurę. Przykładowo, przy pomocy Splunk możemy monitorować różne usługi – od warstwy sprzętowej po middleware - a dzięki algorytmom sztucznej inteligencji możemy przewidywać to, co się wydarzy w przyszłości. System uczy się typowej pracy usługi, dzięki czemu może odpowiednio wcześniej informować o niepożądanych zdarzeniach. Przykładowo: jeśli dana usługa będzie działać tak, jak pracuje obecnie, to z prawdopodobieństwem 90% będzie niedostępna za 30 minut, bo mamy bufor na macierzy a macierz się zapełnia w określonym tempie.
Czy to podstawowy scenariusz zastosowania Splunk?
Adam Nowak: Nie, oczywiście, że nie. Splunk jest w swojej istocie przeglądarką logów. Taka jest w każdym razie jego geneza. Administratorzy odpowiedzialni za cyberbezpieczeństwo czy infrastrukturę mogli przeglądać logi w poszukiwaniu interesujących informacji. Dzisiaj możliwości Splunk są jednak praktycznie nieograniczone. Mamy język programowania, dzięki któremu można budować dowolne rozwiązania bazujące na danych. Mamy także dedykowane zestawy narzędzi, które ułatwiają realizację pewnych scenariuszy. Przykładowo, mamy toolkit, który pozwala na budowanie własnych modeli sztucznej inteligencji. A dodatkowo oferujemy gotowe rozwiązania, z pudełka, które znacznie przyspieszają wdrażanie rozwiązań. To idealna opcja, jeśli ktoś potrzebuje wyłącznie typowych funkcjonalności.
Jakie są największe zalety Splunk?
Adam Nowak: Splunk można porównać do inteligentnego worka, do którego wrzucamy dowolne dane cyfrowe. Platforma automatycznie łączy je, parsuje i pozwala przeszukiwać. Automatyzacja, w kontekście pracy z danymi jest dzisiaj nieocenioną korzyścią.
Dotychczas praca z danymi oznaczała parsowanie manualne, co jest czasochłonne i monotonne. Splunk w zupełności wyręcza w tym człowieka. Wystarczy wrzucić do niego dane, a przygotuje nam gotowe ekrany informacyjne, panele menedżerskie czy zaprezentuje występujące zależności.
Czy może Pan podać realny scenariusz, najlepiej prawdziwy, zastosowania Splunk?
Adam Nowak: Nie mogę podać nazwy, ale powiem, że zgłosił się do nas duży bank. Na marginesie, dodam, że to zarazem doskonały przykład jak uniwersalna jest to platforma i jak demokratyzuje dane w skali całej organizacji. Bank chciał monitorować mobilną aplikację bankową. Dzięki zaindeksowaniu wszystkich danych z tej aplikacji, dział IT zyskał możliwość monitorowania dostępności. Wiadomo było np. czy klienci nie mają odrzuconych logowań.
Nie minęło pół roku, jak do bankowego działu IT zgłosił się dział bezpieczeństwa z pytaniem o możliwość współdzielenia tych danych: dane są już przygotowane a my nie będziemy musieli dodatkowo płacić za licencje. I tak bezpieczeństwo ma dostęp do tych samych danych, ale wyciąga z nich inne informacje. Pomaga im to przede wszystkim w wykrywaniu nadużyć.
Wkrótce potem dział ecommerce stwierdził, że pewna część logów działu IT byłaby bardzo pomocna w określeniu tego, co klienci oglądają, co ich interesuje czy porównywaniu konwersji w aplikacji mobilnej względem modelu tradycyjnego.
O dostęp do danych w końcu poprosił także dział marketingu, który dowiedział się, że Splunk ma specjalne wtyczki do social mediów. Dane z aplikacji mobilnej w połączeniu z danymi pochodzącymi z mediów społecznościowych pozwalają prześledzić co klienci mówią o promocjach, produktach czy określać sentyment.
I na tym właśnie polega demokratyzacja a zarazem zwiększanie efektywności ekonomicznej. Ten sam log może służyć wielu działom w organizacji, co pozwala obniżać – z każdym kolejnym scenariuszem biznesowym realizowanym przez klienta – TCO. Przy tym na platformie Splunk można skonsolidować rozwiązania monitoringowe różnych dostawców np. OpenView czy System Center. Wtedy jedna platforma może połączyć wyspowe rozwiązania a my będziemy mieli jedną technologię z jednym punktem kontaktu.